Vi som är lärare för årskurserna 1-3 hade ett gemensamt möte med alla föräldrar denna gång. Syftet vad att visa hur vi tänker jobba med läsförståelse i klasserna.
Här kommer en kort sammanfattning av vad vi presenterade:
Vad är läsning:
-avkodning (sambandet mellan ljud och bokstav. En snabb avkodare läser med flyt)
- läsförståelse
- motivation
Det har visat sig att Sverige har låga resultat i internationella undersökningar när det gäller läsförståelse. " En läsande klass" är ett projekt som drivs av läraren och barnboksförfattaren Martin Widmark.
Syftet med projektet är att öka elevers läsförståelse
Forskning visar på olika strategier som en god läsare använder sig av. Dessa strategier är följande:
- Att förutspå vad som kommer att hända i texten.
- Att ställa frågor på texten.
- Att utreda oklarheter i texten.
- Att måla inre bilder från texten.
- Att sammanfatta handlingen i texten.
För att kunna träna på dessa strategier i praktiken tar vi hjälp av våra "läsfixare" som ni kan läsa mer om här nedan. Under höstterminen kommer "läsfixarna" att introduceras för barnen. Genom högläsning och samtal kring texter lär vi oss strategierna. Så småningom kommer även eleverna själva att använda sig av strategierna i sin egen läsning.
Om ni är intresserade och nyfikna på att veta mer om "En läsande klass" så kommer länken här:
http://www.enlasandeklass.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar