fredag 20 mars 2015

Veckobrev inför v. 13


Hej!

Under veckan som gått har vi haft parläsning. Barnen är indelade i par med någon som befinner sig ungefär på samma nivå i sin läsning. I bland är de tre. Barnen läser högt för varandra från samma bok. De läser varannan sida. Högläsning ger god effekt på flyt i läsningen som i sin tur påverkar läsförståelsen. Barnen övar även att läsa med inlevelse.
När de läst klart skriver de en kort recension på boken.  





Barnen skriver recension.


Förra veckan skrev barnen fakta om djur. Den här veckan har vi pratat om mångfald i naturen. Om olika djurarter och hur de kan delas in i olika grupper. Barnen fick själv göra en indelning och fick motivera varför. Vi tittade närmare på däggdjuren och skrev en text om vad som är typiskt för däggdjuren. 

Barnen klippte ut bilder på olika djur, grupperade dem och motiverade varför.



Vi har även arbetat med räknesätt i matematiken där de ska kunna visa hur de får fram svaret genom mattespråket. Det handlar om addition och subtraktion. Många har lätt att snabbt säga svaret. Det kluriga är att översätta och visa hur man tänkt. Det är tal som t.ex:

Bamse har 20 honungsburkar. Vargen tar 7 burkar. Hur många burkar har Bamse kvar?

20-7=13

Svar: Bamse har 13 burkar kvar.

Det kan också vara tal som:

Om Bamse har 13 burkar och vargen har 7 burkar. Hur många fler burkar har Bamse?

13-7= 6

svar: Bamse har 6 fler än vargen.


Vi har även tränat tio-kamraterna genom ett spel.
1+9
2+8
3+7
4+6
5+5
De ska sitta som berget!

  •  På torsdag har vi planerat att gå till skogen och ha ute-lektion. Ingen matsäck behövs men kläder efter väder!!  
Att tänka på inför v.13
                                       
måndag:    idrott
13:00        Biblioteket
                
                          
tisdag:      
13:20   


onsdag:     Lämna in läsläxa.
13:00                  

torsdag:  Ny läsläxa delas ut
13:00     Vi går till skogen.
                    
fredag:  
12:00   

Trevlig helg!
Caroline
caroline.steen@edu.partille.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar